søndag 30. september 2012

Hvordan oppnå resultater med treningen

Dette er til alle de sporty leserne mine, og de som ønsker å få mer ut av treningen! Jeg vet det er mange av dere som deler samme treningsentusiasme som meg, og håper dette kan gi litt inspirasjon. Det finnes utrolig mange metoder, tips, meninger og muligheter når det kommer til det å oppnå resultater med treningen din. Jeg personlig merker at jeg oppnår resultater når jeg setter meg tydelige mål, og trener mot disse målene. Og her kommer noen av mine tips til hvordan man kan se progresjon og ikke minst få motivasjon til å trene. 

Planlegging

Jeg er både et konkurransemenneske OG ordensmenneske. Jeg elsker å planlegge øktene mine når søndagen kommer, og jeg elsker å skrive treningsdagbok og føre inn øktene jeg har hatt. Jeg setter opp hvilke dager jeg skal trene kondisjon, hva slags kondisjonsøkt jeg skal ha, og hvilke dager jeg skal trene styrke. Som regel blir det 3-4 kondisjonsøkter og 2 styrkeøkter per uke. Kondisjonsdelen består av enten intervaller eller langkjøring. Pass på at dersom du trener intervaller på en mandag, bør du ikke ha trent hard styrke på bein dagen før. 
Og vær realistisk! Jeg legger ofte de treningsfrie dagene på dager jeg har en hektisk timeplan, og kanskje en dag i helgen. Og har man mange hektiske dager ila uken kan det være deilig og lurt å starte dagen på treningssenteret, så slipper man å ha det hengende over seg gjennom dagen. 

Målsetting

Personlig setter jeg meg som oftest mål når det kommer til kondisjonstreningen. Jeg ønsker å løpe fort på de lengre distansene. Jeg har derfor målt hva jeg løper 3000 meter, 5000 meter, 10 000 meter og 21 000 meter på, slik at jeg hele tiden kan løpe distansen og sammenlikne med rekordtiden min. Man trenger ikke løpe på bane heller. I helgen var vi oppe ved Sognsvann og løp to runder på tid. Jeg løp på 31 minutter, og satser på å slå tiden neste gang jeg løper ;) 
Det å konkurrere med seg selv gir utrolig mye motivasjon i treningen. Mitt råd er derfor å løpe en viss distanse på tid. Når du har gjort det kan du sette deg et mål for hva du ønsker å løpe den samme distansen på om f.eks fire uker. 

Tør å utfordre deg selv

Meld deg på et løp. Om du velger 3 km, 5 km eller 10 km er ikke av betydning. Men det kan være til stor motivasjon og vite at du om så og så lenge skal løpe et løp på tid. 

Og husk.. det skal gjøre litt vondt

Ikke bare legg opp øktene dine etter hva du synes er komfortabelt. Ikke unngå å trene intervaller fordi du da må presse deg selv. Det er en gang slik at dersom du ønsker å se ordentlige resultater må du tåle at treningen ikke bare er deilig. Det skal gjøre litt vondt, hvertfall når det kommer til å trene kondisjon. Intervaller er supereffektivt for kondisjonen, men så gjør det også litt vondt. Jeg synes ikke det er noe som kan måle seg med følelsen man får etter en økt med noen helt for j****** intevaller. Det skal svi, det er da jeg vet at jeg er litt nærmere å nå målene mine. Det er ikke farlig å bli andpusten og svett, så tør å utfordre deg selv og smerteterskelen din her også. 



Det å varme godt opp og tøye godt ut er også veldig veldig viktig, selv om det ikke alltid er like gøy;) 

MASSE lykke til! 



2 kommentarer:

  1. Et motiverende og fint innlegg:) Takk for det:)

    SvarSlett
  2. flott innlegg! når drar du tilbake til usa da?? spennende tider!

    anja

    SvarSlett