søndag 26. februar 2012

Intervalltrening


Håper alle har hatt en deilig helg! Min har bestått av både fest og moro, kos med venninner og trening. Deilig helg! 


Lørdag ble det intervalltrening, og i dag hadde jeg ren styrkeøkt. Superdigg!!


I forhold til løpingen min, trener jeg mye intervaller, og tenkte å dele noen av disse variantene med dere. Kondisjonsmessig lønner det seg å variere løpingen, altså både ha økter med langkjøring og økter med intervaller. Dette er også gunstig med tanke på skadeforebygging. Hvis man belaster beina med den samme treningen hver gang, vil dette slite på blant annet knærne. 


Det var nemlig dette som forårsaket mitt "runners knee". Så i dag er jeg opptatt av å trene mye mer variert. Disse intervallene kan selvsagt også gjennomføres på ellipsemaskin, sykkel eller på langrenn :) 


Husk å varme godt opp, og ned!


Jeg setter kjempestor pris på tilbakemeldinger på dette innlegget, om dere kunne tenke dere mer av sånt? Og evt om dere prøver intervallene, hva dere synes!


:)

15 kommentarer:

  1. Ja dette er innlegg jeg liker!

    SvarSlett
  2. Kjempebra innlegg, tusen takk for tips!:) veldig motiverende:-)

    SvarSlett
  3. Kjempebra innlegg, er veldig glad i intervalltrening og nå har du gitt meg fine forslag! Tusen takk :D
    Men hvilke hastighet (km/t) løper du på under 4x4 intervall?

    SvarSlett
  4. Kjempe bra forslag! For min del har det blitt mest intervaller på spinning. Syntes det kan være litt vanskelig å ta tiden ute på jogge tur. Bruker på kulsklokke som hjelpemiddel? Tonje

    SvarSlett
  5. Er mest fan av 4*4, men skal ta å prøve ut noe nytt ikveld:))

    SvarSlett
  6. Så hyggelig at dere likte innlegget!

    Når det kommer til hastighet følger jeg som regel pulsklokken. (Hvertfall hvis jeg løper de ute, og ikke på mølle). Hvis jeg skal ligge på 85-95 % av min makspuls, som er 190, løper jeg på rundt 180.
    På mølle pleier jeg som regel å løpe på 14.

    Og JA jeg elsker pulsklokke, og bruker det derfor flittig som hjelpemiddel. Veldig greit å få litt veiledning i forhold til om man presser seg selv for lite, passe eller for mye i en økt :)

    SvarSlett
  7. Takk, for bra tips! Nå skal det løpes;)

    SvarSlett
  8. Jeg løper mye på mølla nå på vinteren, og da MÅ jeg trene intervaller fordi langkjøring blir altfor kjedelig for meg. Så takk for fine tips til nye intervaller. De skal prøves! Jeg er veldig glad i denne varianten:

    Oppvarming
    2 min med tempo 8 og stigning 8
    2 min rolig jogg (jeg stiller da bare ned stigningen til 0)
    2 min tempo (Jeg løper på 12, men det kan man jo justere selv. Jeg pleier å øke farten den siste intervallen hvis jeg kjenner at jeg klarer det.)
    2 min rolig jogg (8)
    Jeg gjentar dette til jeg har løpt 30 min.

    Jeg synes i hvert fall det er veldig motiverende å hele tiden kunne telle ned på de slitsomme intervallene. Denne kan jo også gjøres hardere med feks å ha bare et minutts pause og/eller høyere stigning/tempo.

    SvarSlett
  9. JA, Kunne absolutt tenke meg mer av dette!! Supre tips :D Elsker bloggen din Katarina!

    SvarSlett
  10. Kjempebra innlegg! :) Jeg har et spørsmål, hvilken av disse intervallene vil du anbefale en "nybegynner" ? Har trent mye før, men blitt lite i det siste på grunn av sykdom.. Men nå er jeg fit for fight igjen, så lurer på hvordan det kan være lurt å begynne. Kanskje du kan lage et slags opplegg på det? Hadde blitt veeldig glad da! :D Ellers super blogg!

    SvarSlett
  11. Veldig bra type intervaller Katarina :-)

    Jeg løper alltid 8x2 eller 4x4 minutters intervaller på mølle, det er de intervallene som jeg synes gir best effekt. Finn den farten på mølla som passer deg best (jeg løper på fart mellom 16,5 og 18). Dersom dere ønsker ennå bedre effekt på intervalltreningen kan dere evt. forkorte pausene (til f.eks 1 min el. 1,5 min pause på 4x4). Fordelen med dette er at pulsen ikke synker så fort etter intervallene, og at du da får enda større effekt når du starter med en høyere puls!

    Men lytt til kroppen din, og finn riktig fart og pausevarighet ut fra det :-)

    Hilsen Kristian

    SvarSlett
  12. Hei !

    Jeg skal løpe halvmaraton i New York nå 18. mars. Hvordan legger du opp treningen de siste to ukene før et sånt løp?

    SvarSlett
  13. Innlegget er super flott. Fortsett med ulike varianter til kondisjonstrening :-)!

    SvarSlett
  14. Hei Katarina! Hvordan ble du kvitt runners knee'et ditt? Har slitt med det i cirka 2 mnd nå, og det går ikke over.. Har fått stabiliserings- og tøyeopplegg fra fysioen min, men merker ikke særlig forskjell (har selvsagt ikke løpt på disse 2 mnd). Hvor lang tid tok det før du ble kvitt det? Brukte du akupunkturbehandling? Takknemlig for svar :) GOD PÅSKE! :))

    SvarSlett