søndag 17. juli 2011

Dillingham - Alaska!

Siste stopp for denne USA-turen ble Dillingham i Alaska. Det må jeg si at var en utrolig opplevelse. Det går ingen veier inn til denne lille byen, man må enten komme sjøveien eller luftveien. Det bodde opprinnelig bare eskimoer i Dillingham, og stedet har alltid vært en havn for fiskebåtene som ligger der ute om sommeren.

Bor kanskje rundt 100 stykker der, og vi hadde ingen mobildekning i løpet av oppholdet. Føltes utrolig eksotisk, på en merkelig måte;) Det har jo vært en fantastisk rå opplevelse å få reise til et sånt sted. Et sted jeg aldri hadde reist til ellers.

Vi skulle ut på en fiskebåt for å gjøre de siste opptakene, derfor måtte vi fly dette lille flyet ut til et sted som heter Clarks Point, hvor det kun bor 40 mennesker! På forhånd hadde en smart sjel uttalt følgende til meg: "Godt du ikke skal fly småfly borte i Alaska da, for der faller de jo ned daglig". Takk for den opplysningen.... Var derfor litt småstresset på turen over, men det var mest moro;)



Det ble også tid til å fiske! Jeg sløyde denne laksen, og grillet den på båten. Det desidert beste måltidet på hele USA-turen!!






1 kommentar:

  1. Så artig å se noen bilder fra Dillingham. Jeg bodde der en stund på tidlig 90 tallet og er helt enig med deg det er noe eksotisk ved å være så isolert men det bor faktisk rundt 2000 mennesker der :-)

    SvarSlett