onsdag 18. august 2010

Litt tanker rundt klær, trender og klesbudsjett!

God kveld alle sammen! Har hatt en strålende dag med mye variasjon;) En god del praktiske ting har blitt ordnet, en treningsøkt er gjennomført og helt til slutt har jeg vært i en veldig hyggelig middag med en veldig hyggelig gjeng! Alt i alt en bra dag :) Fikk en kommentar etter OFW-antrekket mitt i går, som var veldig interessant! Så tenkte å svare litt ordentlig på denne, siden spørsmålene som kom var veldig fine og saklige:)

Kamilla sa...

Hei. Kjempe fin kjole du hadde på ofw. Noe jeg har lurt på lenge. Du er veldig glad i design. Ofte norsk design. På kk.no står det at kjolen din kostet ca 7200 kr og vesken ca 5500 kr. Har du kjøpt og betalt det selv? eller har du lånt av noen?
Er det veldig viktig for deg å bruke masse penger på designerklær? hvorfor ikke gå på en "vanlig" klesbutikk å handle en likeså fin kjole? Eller er det veldig viktig for deg å gå med klær som ikke alle andre har?
Bare lurer.
Har vært på ofw tidligere år og det virker som det er veldig konkurranse blant kjendisene av hvem som har dyrest og best design på seg. Kan man ikke bare ta på seg noe som er fint samme hva slags merke man har på seg? MÅ det koste 5000, 7000, 9000 kroner?
Hva er ditt forhold til slik pengebruk på klær for din egen skyld? Får av og til litt avsmak av slike summer på noe som eegentlig bare er stoff og tekstiler og som faktisk ikke betyr noen ting i en større verdenssammenheng. Hva syns du? Har lenge lurt på ditt bilde på slike ting. Hadde vært fint å høre dine tanker rundt det i og med du er et forbilde for mange unge jenter. =)


Jeg fikk faktisk en god del spørsmål på åpningen i går angående klær og ikke minst hvor mye jeg bruker på klær i måneden. Synes det er veldig vanskelig å si et eksakt beløp, noen ganger handler jeg mye, andre ganger litt mindre. Men jeg er nok over gjennomsnittet interessert i klær og trender, og bruker nok mer enn jeg kanskje burde på klær ;) Men sånn er det vel for de fleste jenter!


For min del er det for øvrig viktig å få frem at jeg vel så ofte handler på billigkjedene, som på de litt dyrere butikkene. Det er nesten enda morsommere å finne en kjole på H&M eller Zara, fordi man da føler at man har gjort et ordentlig KUPP! Det er altså ikke viktig for meg å bruke mye penger på designerklær. Så lenge jeg føler meg fin og vel i det jeg går i, er det helt det samme hvor det er fra. Og jeg blir ofte mer imponert over folk som kler seg trendy og kult, kun ved hjelp av klær fra de litt rimeligere kjedene.


Men Kamilla spør meg også om det er viktig for meg at jeg ikke går i klær som alle andre har, og det er nok litt viktig for meg. Jeg liker å skille meg litt ut fra andre i klesveien, så derfor liker jeg å kombinere ulike klær fra ulike merker, for å få en helt egen stil.


Men noen ting kan jeg godt bruke litt penger på. De fleste jenter har særlig èn ting de bruker litt ekstra på, og for min del gjelder dette vesker. Jeg invisterer derfor gjerne litt ekstra i en veske jeg liker, også bruker jeg litt mindre på andre ting. Har nok også en svakhet for fine festkjoler, så her kan jeg også godt bruke litt penger.


Det er for øvrig viktig for meg å si meg helt enig med Kamilla i at man noen ganger må spørre seg selv hvor absurd det er at man bruker så mye penger på tekstiler, når det er andre ting som er veldig mye viktigere her i verden.


Og helt til slutt, så skriver hun også om "konkurransen" mellomd de ulike kjendisene, og hva de ulike har på seg. Alle har nok lyst til å se bra ut, og kanskje få et godt terningkast;) Men jeg tror ikke det er noen konkurranse om å ha det dyreste antrekket. For som jeg skrev tidligere, du kan få vel så mye skryt (om ikke mer) hvis du klarer å få en H&M-kjole til å se helt fantastisk ut!


Håper jeg har gjort meg forstått her, bare fint å lufte et slikt tema. Derfor vil jeg gjerne høre hva dere leserne også synes rundt dette? Skriv gjerne en kommentar :)

5 kommentarer:

  1. Har tenkt litt på det samme som Kamilla selv, men har sett at du ofte har lagt ut outfit-bilder der du bruker klær fra såkalte "vanlige klesbutikker". Føler det hjelper at slike forbilder som deg selv viser at det er kult med klær både fra H&M og Zara. For min del handler jeg bare på slike butikker. Får rett og slett dårlig samvittighet hvis jeg bruker mer enn nødvendig på klær :-)

    SvarSlett
  2. Hei :)

    Jeg syns du har en helt fantastisk stil :) Det jeg lurer litt på er hvordan du har råd til sånt. Du har jo ikke jobbet såå mye at du har råd til å kjøpe et antrekk for langt over 10000:)? Kanskje du bare er heldig,nydelig er du uansett:)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Man føler seg jo som oftest finere og mer vel i klær som ikke 50% av de du møter på gata bruker (les: H&M og Zara), eller som både lillesøster og mødre kan finne på å kjøpe. Synes det blir litt feil slik du fremstiller det, for du er i en ganske annen situasjon økonomisk sett enn de aller fleste på din alder. Med en jobb innenfor tv og den kjendisstatusen det fører meg seg, strømmer også pengene inn i en litt annen mengde enn hos andre. Og du har vel ikke akkurat levd et fattigmanns-liv i oppveksten med en far som din heller. Jeg mener ikke å kritisere, du er rett og slett bare heldigere enn andre, men å ikke trekke frem det syns jeg blir litt feigt. Det er svært få studenter (med jobb ved siden av) som kan gå på Mulberry og kjøpe en kjole samt veske til så mange lapper, om en ikke har vunnet i Lotto eller Lånekassen har utbetalt feil. En liten tankevekker til dere andre som kanskje ikke har tenkt i den retningen.
    Og Katarina, har du noensinne vurdert å bruke pengene dine til noen som faktisk trenger det for å overleve? Jeg har vært mye ute å reist i u-land, og bare følelsen av å kunne kjøpe 3 måltider til dagen, når de rundt deg såvidt har råd til litt ris.... Forferdelig! Det verste er at om kjente profiler som deg faktisk bruker deler av formuen sin på medmenneskelige ting som å støtte fattige barn (istedet for å kun fokusere på hvordan man ser ut på en rød løper), får de enda mer pressedekning, "sponsorer" og interessenter fordi man gjør en humanitær handling og ikke "baaare tenker på seg selv". Og formuen kanskje bare fordobles. Synd, men sant....

    SvarSlett
  4. Enig med noe av det som kommer frem her, men trenger ikke å gå så hardt ut mot Katarina da! Hun er kanskje heldigere enn mange andre på hennes alder, sant nok,men det er ikke hennes feil. Selv ville jeg aldri brukt så mye penger på en antrekk( ALDRI),men jeg vokser jo ikke opp med pappa som kjendis da;)..misunner henne til tider, men slik rikmannsliv ville aldri passet meg.

    SvarSlett
  5. Må si meg ganske så enig med Anonym. Ser virkelig også dine poenger Katarina, men du får det til å høres så enkelt og hverdagslig ut å kunne velge å kjøpe design mikset med billig. Tror kanskje at mange lurer på HVORFOR du velger å bruke flere tusen kroner på vesker og kjoler? Hva GIR det deg personlig? (sett bort i fra at du får spesielle klær). Du sier det ikke er så viktig for deg å bruke så mye penger på designerklær. Rett meg hvis jeg tar feil, men i samtlige av dine outfit bilder har du alltid et eller annet designerplagg/smykke på deg. FÅR du det av noen sponsorer, eller bruker du alltid dine egne penger på slikt?

    Selvfølgelig er hva man velger å bruke sine penger på en privatsak, men i denne debatten (slik jeg ser det) intensjonene, årsakene og formålet som ligger bak det å kaste tusenlapper etter ting som kun er ting - materialismen - mye vil ha mer.

    Når det er sagt, har jeg selv blitt mye mer bevisst på handel av klær (design eller ei) ut i fra hvor de er produsert. Prøver så godt jeg kan å ikke støtte slavearbeid i uland og handle klær støtt og stadig pga miljøet. Innvesterer heller mer i fornuftige ting, veldedighet og opplevelser sammen med de jeg er glad i. Mote er spennende JA, men fashionistaen inni meg holder jeg rundt med stramme grep. In the end: klær, sko, etc gir meg ikke lykke.

    SvarSlett